Geen Forddealer meer in Kampen

Geplaatst op 28 februari, 2020 om 2:11 | In de categorie:

Ford Wensink in Kampen sluit per 31 maart 2020 haar deuren, zo meldt de organisatie op haar website. Vanwege ontwikkelingen in de autobranche besloot Wensink haar activiteiten samen te voegen met de vestigingen Emmeloord en Zwolle. Een mooie stap voor Wensink, maar een slag voor trouwe klanten die hun Ford al jaren aan de betrouwbare Kamperse servicedealer toevertrouwen. Degenen die niet mee kunnen naar Emmeloord of Zwolle voor het onderhoud van hun auto, zijn nu op zoek naar een alternatief om hun auto naar behoren te onderhouden.

Geen nieuwe (service)dealer van Ford in Kampen

Zoals de zaken er nu voorstaan, lijkt er geen nieuwe servicedealer van Ford in Kampen te komen. Maar wat houdt dat nu in voor trouwe Fordrijders?

Voor de Kamperse bestuurder van een Ford zijn er eigenlijk maar twee opties mogelijk. De eerste daarvan is om de auto voor reparatie of onderhoud naar Zwolle of Emmeloord te brengen. Veel bestuurders willen dit niet vanwege de meest voor de hand liggende reden: het kost simpelweg extra tijd om de auto te brengen en te halen. De enige optie die dan nog overblijft, is om de auto te laten onderhouden door een universele servicepartij. Er blijkt alleen veel onduidelijkheid te zijn over wat dat inhoudt.

Wat verandert er voor de Fordrijder

Een universeel onderhoudsbedrijf is geschikt voor alle soorten auto’s, dus alle merken en typen. Dat betekent dat ook Fordbestuurders hier prima terecht kunnen. Toch blijkt in de praktijk dat veel merkentrouwe bestuurders moeite hebben om over te stappen naar een universeel onderhoudsbedrijf. Volkomen onterecht, volgens Gerrit Rook en Michel van der Werf, eigenaren van Kampens’ eigen universele onderhoudsbedrijf Profile Car & Tyreservice Auto RenZ.

“In het verleden zijn veel mythes de wereld in geholpen door dealers die gewoon niet kloppen”, aldus Rook. “Denk bijvoorbeeld aan de fabrieksgarantie: die blijft gewoon geldig wanneer jij je auto laat onderhouden door een universeel autobedrijf. Toch denken veel mensen dat deze komt te vervallen. Garantie is garantie, daar verandert niks aan.”

De dealer tegenover het universele autobedrijf

Volgens Van der Werf kan een universeel autobedrijf nagenoeg net zoveel als een dealer servicepunt. Er zijn eigenlijk maar enkele uitzonderingen te bedenken.

“We kunnen niet handmatig de software van een Ford updaten. Dat moet worden gedaan als de fabriek er bijvoorbeeld achter komt dat bij een bepaald type motor regelmatig een storing optreedt. Dit komt bijna nooit voor.”

“We mogen ook geen garantiereparaties uitvoeren, omdat deze rechten niet worden verleend aan universele bedrijven”, vult Rook aan. “Dat komt doordat Ford zelf wil kunnen beoordelen of de reparatie inderdaad uitgevoerd mag worden en onder fabrieksgarantie valt. Maar zelfs dan kunnen mensen hun auto gewoon bij ons achterlaten: wij regelen dan dat de auto op de goede plek komt en de behandeling krijgt die noodzakelijk is. Afgezien van deze zaken mogen en kunnen we alles wat een dealerservicepunt ook mag en kan. Zowel privé als lease.”

Wat is de beste oplossing voor Fordbestuurders in Kampen

Fordbestuurders hoeven blijkbaar geen paniek te ervaren: hun auto kan bij een universeel bedrijf als Profile Car & Tyreservice Auto RenZ op dezelfde wijze worden onderhouden als bij een dealerservicepunt. Zelfs dezelfde onderdelen kunnen gewoon worden besteld.

“Het mooie is”, zo grapt Van der Werf: “De exacte zelfde onderdelen kunnen we bestellen mét of zonder logo van Ford erop. Zonder logo is alleen vele malen goedkoper. En die keuze heb je dan bij de dealer weer niet.”